Eerste cliënt hersteld op cohortafdeling Amarant
Amarant heeft een speciale afdeling in Rijsbergen geopend. Deze is bedoeld voor cliënten die besmet zijn met het coronavirus en die niet op de eigen woonlocatie of in het ziekenhuis kunnen verblijven. De eerste cliënt heeft de cohort vandaag gezond verlaten.
Wij zijn voorbereid op de komst van meer patiënten
Edwin, verpleegkundige bij het Expertiseteam Verpleegkundigen Amarant (EVA-team) voert de coördinatie op de cohort-afdeling. “Allereerst heeft het onze absolute voorkeur om cliënten te behandelen op de eigen locatie, waar zij zich het prettigst voelen. Maar dat is niet altijd mogelijk. Zoals bij de cliënt die we net in zorg hadden. Hij was erg ongerust en onzeker over zijn ziektebeeld. Gelukkig is hij opgeknapt en mocht hij vandaag weer naar huis.”
Beschermende kleding
Op dit moment is één van de tien bedden bezet geweest. “Wij zijn voorbereid op de komst van meer patiënten”, vertelt Edwin. “Begeleiders staat klaar om bij te springen als dat nodig is. Zij zijn speciaal opgeleid in de omgang met zieke cliënten, het observeren van het klinisch beeld en het meten van vitale functies. Tot nu toe is hun inzet niet nodig geweest en we hopen natuurlijk dat dat zo blijft.”
Op de cohort wordt gewerkt in beschermende kleding, “Dat is wel even wennen: Het is warm, kost veel energie en je moet voortdurend nadenken over hoe je je handelingen uitvoert. We zijn bijna onherkenbaar voor onze patiënten. Dat maakt het voor onze doelgroep, mensen met een beperking, extra lastig. Om de zorg toch wat persoonlijker te maken, hebben we foto’s van onszelf opgehangen. Ook heb ik aan de cliënt mijn facebookpagina laten zien.”
Coronalijn
Het EVA-team van Amarant houdt zich ook bezig met de zorg op de centrumlocaties van Amarant en in de wijk. “Ongeveer 90% van onze werkzaamheden zijn corona-gerelateerd. Dat is best hectisch. Om collega’s zo goed mogelijk te ondersteunen, hebben we een speciale coronalijn geopend. Medewerkers krijgen als ze ons bellen een keuzemenu: 1 is voor spoed, 2 is voor vragen over corona en 3 is voor overige vragen. Zo kunnen we de vragen sneller filteren en collega’s beter helpen.”
Edwin merkt dat er veel van de collega’s binnen Amarant wordt gevraagd. “Bijna iedere dag wijzigen de richtlijnen van de RIVM. Onze artsen vertalen deze richtlijnen door naar de organisatie. De situatie kan van dag tot dag veranderen en dat leidt wel eens tot onduidelijkheid en spanningen. Op ons intranet en de website kunnen onze medewerkers alle actuele informatie terugvinden. In deze moeilijke tijd proberen we de teams zo goed mogelijk te ondersteunen. Daarbij hebben we elkaar heel hard nodig.”
In deze moeilijke tijd proberen we de teams zo goed mogelijk te ondersteunen. Daarbij hebben we elkaar heel hard nodig
Nabijheid
Maakt Edwin zich geen zorgen over zijn eigen gezondheid? “Natuurlijk wel. Maar ik heb bewust gekozen voor dit vak. Ik wil de nabijheid bieden die onze zieke cliënten zo nodig hebben. En daar horen ook ingecalculeerde risico’s bij.”
Ook leuk om te lezen
Andere ervaringsverhalen
-
"Zo blij dat hij weer gewoon in ons midden is"
Een woonvoorziening in Midden-Brabant was half maart een van de eerste locaties die te maken kreeg met een coronabesmetting van een cliënt. Gelukkig loopt de zieke intussen weer gezond rond. “Het is geweldig om te zien hoe blij iedereen is dat onze groep weer compleet is en dat wij hem weer in ons midden hebben”, vertelt persoonlijk begeleider Erik.
Lees het verhaal van begeleider Erik